IE Warning
YOUR BROWSER IS OUT OF DATE!

This website uses the latest web technologies so it requires an up-to-date, fast browser!
Please try Firefox or Chrome!
 
 
 





Cetatea Devei

Aflat in partea de nord a orasului Deva, pe malul stang al Muresului, dealul vulcanic – actualmente rezervatie naturala, are in varful acestuia ruinele uneia dintre cele mai mari si mai importante cetati medievale transilvanene – cetatea Devei. Datarea acesteia, dupa izvoarele istorice existente, ne spune ca exista deja la inceputul secolului al XIII-lea, construita probabil, similar altor edificii din Transilvania, intr-un punct strategic de aparare impotriva popoarelor migratoare, in speta mongolii, a caror atacuri se intensificasera in acea perioada. Prima mentionare a cetatii o avem in anul 1266 intr-un document emis de Stefan al V-lea in care se vorbeste despre o batalie care a avut loc la poalele cetatii. Putem concluziona deci ca a fost ridicata mult mai repede, unii istorici vorbind si despre posibilitatea construirii cetatii Devei pe ruinele unei cetati dacice.

Rolul edificiului era atat de resedinta feudala cat si de punct de supraveghere si aparare a vaii Muresului. Cetatea Devei a fost aproape tot timpul in stapanirea regatului Ungariei dar au fost si exeptii (perioada de dupa 1444 cand regele Ungariei, Vladislav I –ul o daruieste lui Iancu de Hunedoara ,in stapanirea familiei acestuia fiid aproape 100 ani). La forma ovala initiala i s-au facut diferite modificari si adaugiri in diferite perioade ale existentei sale, majoritatea dintre ele de ordin militar si strategic. Putem sa amintim de unele restaurari la inceputul secolului al XVI-lea pe timpul voievodului Ioan Zapolia si adaugarea unui bastion si saparea unei fantani in perioada lui Gheorghe Rachoczi I-iul pe la inceputul secolului al XVII-lea.

In urma Tratatului de la Blaj din 1687, in cetate se instaleaza o garnizoana imperiala legalizata odata cu emiterea Diplomei Leopoldine in anul 1691, ocazie prin care cetatea ramane in administratia autoritatii militare transilvanene si domeniile fiscale apropiate raman in proprietatea statului. Luata in custodie de armata, cetatii i s-au facut unele modificari prin adaugarea unor terase de tragere, in special pe partea de est, si efectuarea unor reparatii ale unor cladiri ale cetatii medievale. Un lucru foarte important a fost contruirea unei cisterne langa zidurile cetatii care aduna apa pluviala; arhitectul acesteia (fapt mentionat pe o inscriptie aflata pe constructie) este generalul Steinville (1719).

In timpul rascoalei conduse de Horia, Closca si Crisan, cetatea a fost folosita ca loc de refugiu pentru nobilimea maghiara din zona.

In Revolutia de la 1848 cetatea este stapanita de catre armata maghiaa. Se pare ca din cauza unei neglijente, in august 1849, magazia cu pulbere ia foc, producand distrugeri destul de mari in partea de est a cetatii. In urma dezastrului, constructia este parasita si este ulterior achizitionata (1896) de Societatea de Istorie, Arheologie si Stiintele Naturii ale comitatului Hunedoara. In urma reamenajarii este redata circuitului turistic. In aceasta ultima perioada au loc cateva restaurari, prima prin anii ‘50 si urmatoarea in ultimii 10 ani. Ultima dintre ele s-a infaptuit printr-un proiect maret de restaurare si refacere in intregime a cetatii. Lucrarile acestea sunt in plina desfasurare, motiv pentru care doar o parte din cetate se poate vizita.

telecabina devaPentru a pune in valoare potentialul turistic al zonei si pentru a facilita accesul catre Cetatea Devei, in anul 2003 au inceput lucrarile pentru constuirea unei telecabine pe Dealul Cetatii. Telecabina este singurul ascensor inclinat din Romania, iar din punct de vedere al lungimii traseului – 278 metri si a diferentei de nivel – 158 metri este primul din Europa. Instalatia asigura legatura mecanica de la statia de plecare, situata la cota 180,0 metri pana la platforma intermediara a Cetatii Deva situata la cota 342,65 metri, respectiv o diferenta de nivel de circa 160,00 metri. Capacitatea telecabinei este de 16 persoane. Viteza de deplasare este de 2m/s, avand o durata medie a unei curse de cca 2,5 min.